Jeszcze na początku XIX wieku okolice dzisiejszego Krzyża porastała pełna trzęsawisk i bagien puszcza. Warunki przyrodnicze nie sprzyjały osadnictwu, toteż rozwijało się ono powoli. Dopiero pod koniec XVIII wieku Sapiehowie zaczęli zakładać tu wsie i osady. Gwałtowny skok cywilizacyjny regionu nastąpił w drugiej połowie XIX wieku wraz z rozwojem kolejnictwa.
Krzyż nim przekształcił się w miasto był osadą kolejową. Leżał na skrzyżowaniu linii kolejowych Poznań – Szczecin (1848) oraz Berlin – Bydgoszcz (1851). Linie biegnące przez Krzyż łączyły peryferyjne prowincje ze stolicą Niemiec, Berlinem. Krzyż był ważnym węzłem kolejowym nie tylko w czasach cesarstwa niemieckiego i Republiki Weimarskiej, ale także w Polsce po drugiej wojnie światowej.
Odcinek linii kolejowej z Krzyża do Bydgoszczy przez Piłę otwarty został 27 lipca 1851r.
W mieście funkcjonowały zakłady i firmy związane z obsługą ruchu kolejowego. W najlepszym okresie krzyski węzeł kolejowy obsługiwało około 2 tys. ludzi. Dziś na kolei pracuje około 500 osób. Część zakładów jednak została przeniesiona do innych miejscowości, dlatego też mieszkańcy Krzyża do pracy muszą dojeżdżać do Poznania, Szczecina czy Stargardu Szczecińskiego.
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?