Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowa ścieżka rowerowa z Piły do Dobrzycy na leśnym odcinku będzie szutrowa, bo las nadal będzie lasem

TR
Przy budowie ścieżek rowerowych i dróg leśnych Lasy Państwowe preferują awierzchnie szutrowe umożliwiające udostępnienie lasu bez zmiany przeznaczenia gruntu
Przy budowie ścieżek rowerowych i dróg leśnych Lasy Państwowe preferują awierzchnie szutrowe umożliwiające udostępnienie lasu bez zmiany przeznaczenia gruntu Fot. pixabay
Trwa budowa ścieżki rowerowej z Piły do Dobrzycy. Ścieżka będzie miała trzy rodzaje nawierzchni: asfaltową, szutrową i betonową. Jak wyjaśniają Lasy Państwowe, w przypadku 600-metrowego odcinka leśnego, innej niż szutrowa mieć nie może.

Najważniejsze liczby dotyczące ścieżki z Piły do Dobrzycy to jej długość - 5,259 kilometra, z czego na terenie Piły 2,247 kilometra, a na terenie gminy Szydłowo - 3,012 kilometra. Wartość unijnego dofinansowania to ponad 800 tys. złotych. Przetarg na budowę ścieżki wygrała firma ze Złotowa, która zbuduje ją za 2,7 mln złotych. Piła za swój odcinek zapłaci 1,3 mln złotych. 100 tys. złotych więcej dołoży Szydłowo.

- Dotychczas podróż rowerem z Piły do Dobrzycy możliwa byłą wyłącznie bardzo ruchliwą i niebezpieczną drogą krajową, lub piaszczystymi ścieżkami leśnymi. Budowa nowej drogi rowerowej z pewnością poprawi bezpieczeństwo, ułatwi turystykę rowerową i umożliwi mieszkańcom Dobrzycy pracującym w Pile dojazd do pracy - mówi Kamil Bocian z Rowerowej Piły. - Niestety ze względu na wewnętrzne wymogi Lasów Państwowych nie zdecydowano się na ułożenie na odcinku leśnym nawierzchni asfaltowej. Jest to dla mnie niezrozumiałe, kiedy w tym samym czasie Lasy asfaltują znacznie szerszą i wielokrotnie dłuższą Drogę Narewkowską w znacznie cenniejszej Puszczy Białowieskiej. Po nawierzchni szutrowej nie pojadą osoby na rowerach szosowych, choć prawo nakazuje im poruszanie się po drodze rowerowej. Nie wiadomo też dlaczego na pilskim odcinku ścieżka będzie miała nawierzchnię z kostki betonowej. Środowiska rowerowe od 20 lat wskazują na to, że ta technologia się do tego nie nadaje. Najważniejsze jednak, że ta ścieżka powstanie.

Wyjaśnienie Lasów Państwowych odnośnie szutrowej nawierzchni jest jednak zupełnie inne.

- Nie jest to wymóg wewnętrzny, tylko spełnienie zapisów ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych z 1995 roku - tłumaczy Krzysztof Dymek, rzecznik Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Pile. - Zgodnie z ustawą położenie nawierzchni asfaltowej jest wyłączeniem gruntu z powierzchni leśnej. Takie wyłączenie możliwe jest tylko na podstawie miejscowego planu zagospodarowania wskazującego na przeznaczenie danego gruntu na cele inne niż leśne. Obecnie nie ma stosownego planu, jego wykonanie leży po stronie samorządów i jest czasochłonne i kosztowne. W związku z takimi zapisami w lasach przy budowie ścieżek rowerowych i dróg leśnych preferowane są nawierzchnie szutrowe, umożliwiające udostępnienie lasu dla społeczeństwa bez zmiany przeznaczenia gruntu.

I tak właśnie jest w przypadku ścieżki rowerowej z Piły do Dobrzycy. Rzecznik pilskich lasów przypomina też, że na terenie pilskiej dyrekcji od lat promowana jest turystyka rowerowa. W każdym z nadleśnictw powstają ścieżki rowerowe, miejsca wypoczynku i postoju. Publikowane są też mapy tradycyjne i mobilne z udostępnionymi szlakami ułatwiające turystom poruszanie się po terenie. Organizowane są różnego typu imprezy: rajdy, wycieczki, biegi na orientację propagujące czynny wypoczynek.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na trzcianka.naszemiasto.pl Nasze Miasto