reklama

PIŁA - Kto zapłaci za bilety tych, którzy nie płacą?

Agnieszka ŚwiderskaZaktualizowano 
Z 3 z 9 milionów przejazdów w skali miesiąca MZK nie ma żadnych wpływów: to darmowe przejazdy
Z 3 z 9 milionów przejazdów w skali miesiąca MZK nie ma żadnych wpływów: to darmowe przejazdy Fot. Agnieszka Świderska
Co trzeci pasażer wsiadający do miejskiego autobusu to pasażer z uprawnieniami do bezpłatnego przejazdu. To najświeższe dane z programu obsługującego Pilską Kartę Miejską – elektronicznego biletu, z którego korzystają dawni posiadacze biletów miesięcznych oraz ci, którzy jeżdżą za darmo.

W tej drugiej grupie są inwalidzi I grupy, osoby, które ukończyły 70. rok życia, uczniowie szkół specjalnych, dziennych ośrodków rehabilitacji i ich opiekunowie, honorowi dawcy I stopnia zrzeszeni w PCK, dzieci do lat 4 oraz inwalidzi wojenni i wojskowi. Tym ostatnim ulgę przyznało państwo, całej reszcie – gmina. Rachunek społeczny się zgadza, ale czy zgadza się rachunek ekonomiczny?

– Z naszą usługą wiąże się określony koszt, który musimy pokryć – tłumaczy Alicja Bober, dyrektor ds. ekonomiczno-finansowych w MZK. – Na to składa się m.in koszt amortyzacji autobusów, paliwa oraz wynagrodzenie dla kierowcy.

I albo MZK ściągnie te pieniądze z rynku, czyli z biletów, albo z miejskiej kasy. Trzeciego źródła nie ma, a ktoś musi zapłacić. Ostatnio padło na pasażerów, a spółka zastrzegła sobie prawo do kolejnej podwyżki, nawet w tym roku, jeżeli nie będzie zgadzała się jej kasa.

– Zdajemy sobie sprawę z tego, że istnieje pewna granica, po przekroczeniu której pasażerowie nie zaakceptują już kolejnej podwyżki – mówi dyrektor Alicja Bober.
Czy będzie to 2,60 czy dopiero 2,80 złotych? A może już 2,50 złotych odstraszy kilkudziesięciu, jeżeli nie kilkuset pasażerów? Jeżeli autobus ma być alternatywą dla prywatnego samochodu albo taksówki, musi być nie tylko wygodny, ale również tani. A co jeśli przestanie być tani?

5-tysięcznej rzeszy pasażerów, którzy jeżdżą za darmo, te dylematy nie dotyczą. Tyle że reszta pasażerów ma coraz mniejszą ochotę płacić za ich przywileje.
– Nie mam nic przeciwko ulgom dla osób starszych czy niepełnosprawnych – mówi Alicja Kościelska, która dojeżdża autobusem do pracy. – Jeżeli jednak ktoś dał im te ulgi, to powinien za nich zapłacić. Dlaczego ja mam kupować droższy bilet tylko dlatego, że ktoś jedzie tym samym autobusem za darmo?

Tymczasem pasażerów z prawem do darmowych przejazdów będzie przybywać, bo Piła się starzeje, podobnie jak cała Polska, a to będzie oznaczało coraz mniejsze wpływy z biletów. Co z tym fantem zrobią pilscy radni?

Jak postępować w przypadku zdarzenia lub wypadku drogowego.

Wideo

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3