reklama

Samochody PRL-u: Syrena [ZDJĘCIA]

Waldemar KaiserZaktualizowano 
Samochody PRL-u. Syrena, tak jak garbus, powstała w odpowiedzi na ideologiczne zapotrzebowanie. Miała być popularnym i oszczędnym środkiem transportu między innymi dla przodowników pracy.

Pod marką Syrena produkowane były modele osobowe i dostawcze. Samochody wytwarzano w dwóch zakładach. W latach 1957-1972 powstawały one w Fabryce Samochodów Osobowych w Warszawie, a od 1972 do 1983 w Fabryce Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej. W sumie wyprodukowanych zostało ponad 520 tys. sztuk.

Zobacz też: Zabytkowe motocykle : Junak [ZDJĘCIA]

W czerwcu 1953 roku FSO otrzymało polecenie opracowania konstrukcji popularnego auta o konstrukcji bazującej na modelu Warszawa M20. Auto napędzane miało być małym, rzędowym, dwucylindrowym silnikiem dwusuwowym. Miało być autem popularnym i oszczędnym.

Przedprototypy i prototypy miały konstrukcję metalowo-drewnianą. Brały one udział w rajdach. Zebrane doświadczenia zdecydowały o rezygnacji z drewnianych elementów w konstrukcji auta.

Prototyp Syreny po raz pierwszy oficjalnie pokazany został w czerwcu 1955 roku na XXIV Międzynarodowych Targach Poznańskich. Produkcja auta rozpoczęła się w 1957 r. W pierwszym roku powstało 200 sztuk Syren o metalowym nadwoziu, osadzonym na ramie podłużnicowej. Nadwozia aut wykonane zostały z blach ręcznie wyklepywanych na cementowo-asfaltowych formach. Samochody napędzane były dwusuwowym, dwicylindrowym silnikiem o pojemności skokowej 746 cm³.

Syrena była wciąż modernizowana. Do produkcji trafiły nowe modele osobowe ( Syrena 101, Syrena 102, Syrena 103, Syrena 104, Syrena 105), a z czasem też osobowo-towarowe (Syrena Bosto i Syrena R-20).

Konstruktorzy stworzyli też liczne prototypy, które - niestety - nie miały szans na wdrożenie do produkcji. Były to: Syrena Sport, Syrena Mikrobus, Syrena Kombi, Syrena 110, Syrena Laminat, Syrena 607, Syrena R-1, R-2, R3, Syrena R-1, Syrena R-2 i Syrena R-3.

Syrenka była autem awaryjnym. Prosta konstrukcja pozwalała jednak na dokonywanie napraw we własnym zakresie. Auto nazywane było "Skarpetą" ze względu na specyficzną woń spalin, produkowanych przez silnik dwusuwowy.

Skomentuj:

Samochody PRL-u - Syrena [ZDJĘCIA]

Jak postępować w przypadku zdarzenia lub wypadku drogowego.

Wideo

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3